Te som energidryck

Te utan några tillsatser är en extremt kalorisnål dryck. En kopp på 20 cl innehåller enbart två kalorier (kcal). Det går dock att förvandla det kalorisnåla teet till en mycket potent energidryck om man använder kokosfett. Teet blir därmed mättande och torde därför också kunna hjälpa vid till exempel viktnedgång. Detta kan många som äter enligt fettdieten LCHF intyga.

Fett innehåller mer än dubbelt så mycket energi som kolhydrater och protein. Därför är fett en mycket mer potent energikälla än socker och koffein, vilka vanligtvis tillsätts i s.k. sportdrycker och energidrycker.

Fett 9 kcal/gram
Kolhydrater 4 kcal/gram
Protein 4 kcal/gram

Till denna energidryck behöver man alltså teblad, hett vatten och kokosfett.

  • Te: använd gärna ett kraftigt svart te från Assam eller Ceylon. Men vill man undvika koffein går det precis lika bra med rooibos. Så länge man använder smaklöst kokosfett kan man egentligen använda vilket te som helst. Det är bara om man tillsätter smör, eller kokosfett med smak, som svart te är att föredra.
  • Vatten: använd hett vatten på 95–100 grader.
  • Fett: den ideala energikällan till den här energidrycken är ekologiskt kokosfett. Det är värmebehandlat och därför i stort sett helt smaklöst, vilket passar bra om man också vill kunna njuta av tesmaken. Köp inte den härdade varianten i silverpaket som säljs i dagligvaruhandeln. Det är härdat och därför inte värdigt att kallas människoföda. Köp istället ekologisk kokos från en hälsokostbutik som vanligtvis har två sorter att välja mellan: värmebehandlat (smaklöst) och icke värmebehandlat (smakar kokos). Känner man sig lite djärv, eller kanske ekonomisk, kan man byta ut kokosfettet mot vanligt smör eller blanda både kokos och smör i teet.

Härdat kokosfett
Undvik härdat kokosfett från Unilever.

Den här energidrycken bör intagas varm eftersom att kokosfett blir flytande först vid 24°C. När man tillsätter fettet i teet smälter det därför snabbt och lägger sig på ytan. Sedan är det bara att dricka.

Te med kokosfett

Detta är den perfekta frukostdrycken som mättar utomordentligt bra (åtminstone om man undviker socker). Själv dricker jag te med kokos varje morgon.


KOKOSFETT – NYTTIGT ELLER FARLIGT?

Värt att nämna är att Livsmedelsverket, livsmedelsindustrin, läkemedelsindustrin och deras lobbyister och köpta professorer (Stephan Rössner, Claude Marcus m.fl.) förmodligen skulle hävda att te med kokosfett är mer eller mindre livsfarligt eftersom att drycken innehåller mycket mättat fett.

En annan jävig professor som är inne på samma linje är Charlotte Erlanson-Albertsson. Hon har dessutom ekonomiska intressen inom bantningsindustrin. Därför bör också hon betraktas som en lobbyist snarare än expert inom hälsa. Hon forskar nämligen om en substans som kallas tylakoider och som marknadsförs via hennes företag Thylabisco AB. Enligt marknadsföringen ska preparatet kunna ”förebygga och behandla fetma”.

Det finns en teori om hur mättat fett kan påverka en professors fickor. Den skulle kunna illustreras på följande sätt:


Som tur är finns det också oberoende forskare [pdf] som menar att mättat fett, och i synnerhet kokosfett/kokosolja, kan vara hälsosamt. Således torde te med kokos vara nyttigt. Detta eftersom att tebladen innehåller stora mängder antioxidanter samt att koksfettet innehåller mycket laurinsyra (som även finns i bröstmjölk).

Kokosfett bör dock inte blandas med alltför mycket kolhydrater och socker. ”Kokosfett framstår som ett dåligt val tillsammans med kolhydrater och särskilt sötsaker” skriver en forskare från Chalmers (se länken i stycket ovan).

Kokosfett innehåller per 100 gram:

Mättat fett 92,3 g
   varav laurinsyra 48 g
Enkelomättat fett 6,5 g
Fleromättat fett 1,2 g

För mer information om oseriös forskning kan man läsa docent Ralf Sundbergs bok ”Forskningsfusket! Så blir du lurad av kost- och läkemedelsindustrin”.